Autor článku: Michal Jakubík - Spark
New York Dolls byli jednou z prvních kapel, která smíchala divadelní teatrálnost s rockandrollovou energií, a stvořila tak glam rock nebo glitter rock, chcete-li. V roce 1971 hrály rockové hvězdy na stadionech, chovaly se jako celebrity a sólo na bicí trvalo deset a na kytaru dvacet minut. NYD oživili kouzlo tříminutové písničky a dostali rock and roll zase zpátky na ulici, čímž oslovili nejenom obyčejné fanoušky, ale také komunitu mladých progresivních umělců, v čele s Andym Warholem. Nejčastěji hrávali v Mercer Art Center na Lower East Side a na jejich koncertech jste mohli potkat Jimiho Hendrixe, Bette Midler, Waynea Countyho, Davida Bowie nebo Lou Reeda. NYD byli divocí a ve své narcistně- teatrální, transsexuální stylizaci zcela přirození (dáli se to tak nazvat). David Bowie si po návratu do Londýna ostříhal vlasy, obarvil je na oranžovo a stvořil Ziggyho Stardusta. Když pak v roce 1972 přijeli NYD do Anglie, aby dělali předskokany Rodu Stewartovi, neměli na svém kontě jediný vydaný singl a dokonce ani smlouvu s nahrvací společností. Titulky v anglickém hudebním tisku po jejich koncertu ve Wemley hlásaly: "Viděli jsme budoucnoust rock and rollu" a taky "Byla to ta nejhorší sračka, co jsem kdy slyšel". Kolem kapely se rozpoutala úplná hysterie a každý s ní chtěl podepsat smouvu. Uprostřed jednání přišel šok. Bubeník Billy Murica se na jednoum večírku předávkoval drogami a všecho kolem nich se zastavilo. Náhradou se stal Jerry Nolan a 19. prosince 1972 vystoupily Dolls poprvé v nové sestavě. První americké turné doprovázela řada skandálů a jejich koncerty byly často srovnatelné s přistáním mimozemšťanů. V Texasu např. jezdili rollsroycem tak dlouho, dokud je nezastavila místní policie, z auta se vyloupla parta chlápků s natupírovanými vlasy, make-upem a v rudých kožených kalhotách upnutých tak, že pro představivost už nezůstal žádný prostor. Policajti ale měli dojem že by tam mohli mít schované nějaké drogy, a tak si je Johnny Thunders rozepnul a vyndal všechno, co tam měl... a balíček trávy to rozhodně nebyl. Jasně že skončil v base a manažer kapely tam musel naběhnout a vyplatit ho. Tím manažerem byl Angličan Malcolm McLaren, který měl v Londýně módní obchod s rockandrollovým oblečením jménem SEX, ve kterém se Dolls při své tamní návštěvě několikrát zastavili. "Chtěl jsem udělat z Dolls opak Warholovýmu popartovýmu svinstvu, které bylo tak zkurveně pokrytecký, katolický a zoufale nudný." říká Malcolm. Oblékl Dolls do těsných komunistických hadru, za ně pověsil obrovskou rudou vlajku se srpem a kladivem a nutil je k nesmyslným politickým prohlášením. Celé to bylo jen stupidní divadlo, které se k Dolls vůbec nehodilo, a kapela z toho byla nešťastná, stejně jako jejich fanoušci. Následné turné po východním pobřeží je pak už jen dorazilo. Kapela byla kvůli drogám a chlastu v dezolátním stavu, v důsledku čehož se uprostřed turné vypařili Johnny Thunders i Jerry Nolan. Vrátili se zpátky do New Yorku, kde spolu s Richardem Hellem, který zrovna opustil Television, založili The Heartbreakers. Psal se rok 1975 a pohřeb Dolls byl dokonán. Malcolm se zbytkem kapely dorazil do New Yorku o pár týdnů později, aby se v CBGB potkal s Richardem Hellem, který jej okamžitě okouzlil. Zpět do Londýna pak odjížděl s obrazem vystresovaného, znuděného, vyzáblého, orvaného, špinavého kluka v roztrhaném tričku, s vlasy trčícími na všechny strany. Pár měsíců nato vznikli Sex Pistols a jejich první singl "Pretty Vacant" je totálně vykradená "Blank Generation", kterou Richard Hell napsal ještě pro Television. Ale to už je jiná story.
New York Dolls